сряда, 16 май 2012 г.

зарове в Ексел





Със съвсем прости формули, може да си създадете една елементарна игричка- игра на зарове. В същото време ще добиете представа и за прилагане на формулите IF

Преди всичко Analysis Tool Pack трябва да е инсталиран и маркиран. Нататък е лесно.

Най-простите „зарчета” може да направим така:
1. Разширяваме две клетки близо една до друга (не съседни), така че да се оформят два еднакви квадрата.
2. Форматираме клетките по наш вкус (цвят на клетката, цвят и размер на шрифта, рамка, ако е нужно и pattern)
3. Макрираме последователно двете клетки и във всяка от тях изписваме формулата


=RANDBETWEEN(1;6)
Получаване нещо подобно:



По този начин могат да се направят неограничен брой зарчета. „Хвърлянето” на зарчетата става чрез натискане на клавиша F9 или Del.

При този вид зарчета, стойностите излизат само като цифри. Ако искаме да направим зарчетата по-реалистични, трябва да ги оформим с точки, Вместо точки може да се изберат и други знаци – напр. различни муцунки, сърца, детелинки итн. Всички тези фигурки се намират в шрифтовете Wingdings.

Как става избирането:
В Ексел – Insert – Symbol. От менюто избираме Wingdings (или следващите 2,3). Маркираме фигурката която ще ползваме. Долу се появява цифра (Character Code). В случая ще ползваме точка с код 108. Този код ще ползваме в нашите формули нататък.





Оформяне на „зарчетата” и прилагане на формули
1.Избираме два сектора от 3 по 3 клетки, като ги оформяме по подходящ начин, така че да се получат 9 еднакви квадратчета.
2. Форматираме двата блока ( само цвят и рамка- по желание).
3. Маркираме поотделно двата блока и центрираме – Format Cells-Alignment- Vertical – Center, Horizontal – Center
4. Маркираме двата блока и прилагане шрифта в който сме избрали фигурка (в случая – Wingdings)
5. Маркираме клетка встрани от квадратите (напр. А2) и в нея изписваме същата формула, както по горе =RANDBETWEEN(1;6). В клетката А2 се изписва произволно число между 1 и 6. Получаваме нещо подобно:




6. Сега прилагаме формулите

Обяснение за формулите.
a) При разглеждането на стените на зарчето (картинката долу) е ясно, че в горния ляв ъгъл и долния десен ъгъл на зарчетата (В2, D4 и F2, H4) ще трябва да се появява число (точка) при стойности 2, 3, 4, 5, 6




В този случай използваме функцията IF във формула. В съответните клетки B2, D4, F2 и H4 изписваме формулата, която отговаря на условието (при всяко число по-голямо от 1 да маркира точка):

=IF(A2>1;CHAR(108);"") 

б) В клетките B4, D2 и F4, H2 (долния ляв и горния десен ъгъл) трябва да се появи точка при стойности 4, 5 и 6. Тук пак използваме IF, за да се изпълни условието:



=IF(A2>3;CHAR(108);"")               Изписваме формулата в споменатите клетки          

в) В клетките B3, D3 и F3, H3 трябва да се появява точка при стойност 6. Пак познатото IF

=IF(A2=6;CHAR(108);"")  

г) в клетки C3 и G3. трябва да се появи точка при стойности 1, 3 и 5. Тук прилагаме формулата, която изписване в клетките.

=IF(ISODD(A2);CHAR(108);"")          (Ако А2 е нечетно, маркирай точка)

В долната табличка за улеснение са събрани и обобщени всички формули които се ползват в деветте клетки на „зарчетата”. Те се отнасят за адресите на клетките в първата картинка. За вашите „зарчета” може да си направите подобна табличка, като се съобразите с вашите адреси:



Накрая може да премахнем мрежата (Gridlines), а цифрата в А2 можем да оцветим в цвят на фона (background color), за да стане невидима.

„Хвърлянето” на заровете пак става по същия начин – чрез натискане на клавиша F9 или Del. Чрез създавaнето на различен брой зарчета може да играете на различни игри.


Приятни забавления!

Няма коментари:

Публикуване на коментар